Οι ελεγκτές εναέριας κυκλοφορίας έχουν κατεβάσει ταχύτητα, ενώ η επιβατική κίνηση στο «Ελ. Βενιζέλος» απογειώνεται.
Κατά το φετινό καλοκαίρι δεν μοιάζει προδιαγεγραμμένο μόνο το ρεκόρ των πτήσεων και των επιβατών αλλά και οι καθυστερήσεις στις αναχωρήσεις και αφίξεις των αεροπλάνων. Ηδη το πρώτο τετράμηνο της φετινής χρονιάς, έναντι του αντίστοιχου διαστήματος του 2019, ο αριθμός των διακινηθέντων επιβατών από το μεγαλύτερο αεροδρόμιο της χώρας, το «Ελ. Βενιζέλος», ενισχύθηκε κατά 4%, σε 6,6 εκατ. άτομα.
Το συγκρινόμενο διάστημα, ενισχυμένος κατά 2,9% υπήρξε και ο αριθμός των πτήσεων που ανήλθε σε περίπου 59.400. Αντίστοιχα, στα 14 μεγαλύτερα αεροδρόμια της περιφέρειας η επιβατική κίνηση αυξήθηκε ετησίως το πρώτο τρίμηνο της φετινής χρονιάς κατά 2,5%, ενώ ο αριθμός των πτήσεων είναι μόλις κατά 2,7% μικρότερος.
Εκτός, όμως, από τις καλές επιδόσεις έχουν επιστρέψει και οι καθυστερήσεις στις πτήσεις. Oπως έχει αναφέρει η «Κ», ο αριθμός των κινήσεων (αφίξεις – αναχωρήσεις) στο αεροδρόμιο «Ελευθέριος Βενιζέλος» ανέρχεται σε 18 ανά ώρα, ενώ πέρυσι ήταν 28. Αυτή η μείωση σχετίζεται με την πρακτική που υιοθετούν οι ελεγκτές εναέριας κυκλοφορίας, οι οποίοι αποφασίζουν να μειώσουν τον ρυθμό διαχείρισης των κινήσεων αεροσκαφών για λόγους που οι ίδιοι κρίνουν ως απαραίτητους, όπως, για παράδειγμα, η ολοκλήρωση της αναβάθμισης ηλεκτρονικών συστημάτων. Κι ενώ πέρυσι το καλοκαίρι υπήρξε «υπερπροσπάθεια», όπως σημειώνουν πηγές των αερομεταφορών, από τους ελεγκτές εναέριας κυκλοφορίας, φέτος για τεχνικούς λόγους, που οι ίδιοι επικαλούνται (παρότι οι τεχνολογικές υποδομές δεν είναι δυνατόν να υποβαθμιστούν δραματικά σε λιγότερο από 12 μήνες), ο αριθμός των κινήσεων πρέπει να περιοριστεί σε 18.
Ωστόσο αυτή η πρακτική, εκτός από δυσχέρεια για το επιβατικό κοινό, προκαλεί και την επιδείνωση της πανευρωπαϊκής θέσης της Αθήνας με κριτήριο την ακρίβεια των ωρών άφιξης και αναχώρησης. Σύμφωνα με τα στοιχεία του Eurocontrol, την Κυριακή 7 Μαΐου το 65% των πτήσεων αναχώρησε εντός 15 λεπτών σε σύγκριση με την προγραμματισμένη ώρα, ενώ αυτό το ποσοστό διαμορφωνόταν σε 80% το αντίστοιχο διάστημα του 2022. Την ίδια ημέρα, το 53,7% των πτήσεων αφίχθη εντός 15 λεπτών σε σχέση με την προκαθορισμένη ώρα, όταν πέρυσι αυτό το ποσοστό ανερχόταν σε 82%.
Σύμφωνα ακόμη με στοιχεία εφαρμογής παρακολούθησης των πτήσεων στο «Ελ. Βενιζέλος», χθες Δευτέρα σχεδόν το 70% των πτήσεων δεν έφθασε στην ώρα του, με τον μέσο χρόνο καθυστέρησης να είναι άνω των 20 λεπτών. Για τις πτήσεις που αναχωρούν, περίπου το 80% αυτών είναι με καθυστέρηση της τάξεως των 24 λεπτών. Κατά το διάστημα 26 Απριλίου – 2 Μαΐου η Ελλάδα, σύμφωνα με το Eurocontrol, κατέλαβε την τρίτη θέση, μετά τη Γαλλία και τη Γερμανία, ως προς την καθυστέρηση πτήσεων. Σε ευρωπαϊκό επίπεδο, φέτος οι καθυστερήσεις είναι περισσότερες συγκριτικά με πέρυσι, έχοντας ως βασική αιτία τις απεργιακές κινητοποιήσεις στη Γαλλία λόγω της μεταρρύθμισης στο συνταξιοδοτικό σύστημα.
Οπως υποστηρίζουν παράγοντες της αγοράς, οι ελεγκτές εναέριας κυκλοφορίας εφαρμόζουν άτυπα μια διαπραγματευτική τακτική που αποσκοπεί στην εξασφάλιση μεγαλύτερων επιδοτήσεων, λόγω και του ότι καλούνται να μοιράζονται και με τους υπαλλήλους της Αρχής Πολιτικής Αεροπορίας τις ενισχύσεις (τέλη διαδρομής και τερματικής περιοχής) που αποδίδονται μέσω του Eurocontrol. Πάντως, εάν δεν αυξηθεί ο αριθμός των κινήσεων ανά ώρα, οι καθυστερήσεις θα ενταθούν λόγω και της προβλεπόμενης εμφάνισης νέου ρεκόρ πτήσεων το φετινό καλοκαίρι. Βάσει των στοιχείων του Eurocontrol, για το διάστημα μέχρι και τις 2 Ιουλίου οι πτήσεις στα ελληνικά αεροδρόμια θα είναι αυξημένες από 5% έως 20% συγκριτικά με πέρυσι, οπότε είχαν υπερβεί τα επίπεδα του 2019.
ΠΗΓΗ: kathimerini.gr